Onderzoeksschool
Samen Onderzoeken, Opleiden en Professionaliseren
School B voor daltononderwijs is een Onderzoeksschool. Binnen onze school werken we intensief samen met de Hogeschool KPZ in Zwolle om het onderzoeken en opleiden vorm te geven. Doel is om ons onderwijs te verbeteren door onderzoek te doen.
Op een onderzoeksschool wordt systematisch gewerkt aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs om bij te dragen aan de kwaliteit van het leren van de leerling en het opleiden van (aanstaande) leraren. Onderwijsprofessionals op een onderzoeksschool (aanstaande en ervaren leraren, schoolleiders en hogeschooldocenten) werken vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid voortdurend aan het versterken hun onderzoekend vermogen en de onderzoekscultuur in de school. Leraren met een sterk ontwikkeld onderzoekend vermogen zijn in staat om praktijkgericht onderzoek te doen en te gebruiken ter verbetering van de eigen beroepspraktijk. Een onderzoekscultuur op scholen is voorwaardelijk om het onderzoekend vermogen van leraren te faciliteren en stimuleren.
Doordat het opleiden en onderzoeken binnen onze basisschool centraal staan voor het hele team, is er sprake van een voortdurende schoolontwikkeling. Op deze manier kan onze school blijven inspelen op ontwikkelingen binnen de maatschappij en kunnen leerresultaten worden geoptimaliseerd.
Voor meer informatie kijk je op de website van stichting Op Kop. (https://www.stichtingopkop.nl/over-ons/stage/)