Daltononderwijs
Sinds het jaar 2000 werken wij volledig volgens de Daltonzienswijze. De bijbehorende werkwijze staat beschreven in ons onderwijsplan.
Dit is voor ons een dynamisch product, waarin wij onze werkwijze omschrijven en welke wij als nodig up to date maken. Daarin vindt u alle informatie over waarom we de dingen doen zoals we ze doen.
Een kleine greep uit ons onderwijsplan, ter illustratie van onze keus voor Dalton....
Verantwoordelijkheid leren
Vrijheid betekent in het Daltononderwijs: kunnen omgaan met verantwoordelijkheid. Uitgangspunt is het vertrouwen in de eigen kracht van ieder kind. Leerkracht en leerling maken samen afspraken over de leerstof. De leerling schat zelf in wat het nodig heeft om een taak te kunnen doen en in hoeveel tijd. Achteraf legt het verantwoording af aan de leerkracht. Het leren omgaan met vrijheid gaat stap voor stap. Bij kleuters gaat het om kleine overzichtelijke keuzetaken die ze zelfstandig uitvoeren. Naarmate kinderen en jongeren zich verder ontwikkelen, worden taken omvangrijker en complexer. Net als op alle scholen wordt de inhoud van de leerstof grotendeels bepaald door de richtlijnen van de overheid, samenleving, schoolplan en dergelijke.
Zelfstandig werken en samenwerken
Ieder kind en iedere jongere heeft recht op optimale kansen om zichzelf te ontwikkelen. Daarom wordt er op onze school veel gedifferentieerd gewerkt. De leerkracht onderzoekt steeds wat ieder nodig heeft om iets specifieks te kunnen leren. Zijn rol is het begeleiden en coachen van iedere leerling, het initiatief blijft zoveel mogelijk bij de leerling. Om later als volwassene te kunnen deelnemen aan de samenleving moet je tevens leren samenwerken. Ook met mensen die je niet zelf kiest. Daarom wordt op onze school veel aandacht besteed aan het spelen en werken in tweetallen en groepjes. Meestal gaat het om leerlingen uit dezelfde klas die samen een opdracht uitvoeren, maar ook gebeurt het dat leerlingen van verschillende leeftijden samenwerken. Al doende leren ze te luisteren naar elkaar en respect te hebben voor elkaar. Ieder mens is immers verantwoordelijk voor zichzelf en voor zijn omgeving.
“ Dalton is a way of life “